Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Sista dagen på praktiken imorgon

Kategori: Tåg

Och den sista veckan har jag tillbringat på Hallsbergs rangerbangård, som faktiskt är störst i Norden. Jag har jobbat två nätter mellan 21-6 och idag är jag ledig och imorgon gör jag som sagt sista dagen på pratiken och sen är det tillbaka till skolbänken på måndag igen.

På bangården har jag fått dra ner tåg. Man drar ner vissa av godstågen som ska gå söderut och det görs med en T44. Så nu är jag ganska bra på T44, kan starta upp den själv och kan stänga av den. Det blir rätt långtråkigt i längden att sitta o åka fram o tillbaka o dra ner tåg efter tåg men det som har varit nyttigt och kul är att jag fått ta ganska stort ansvar själv. Som tex. när nån växel ligger fel så hoppar min handledare av och lägger om växeln och sen får jag köra fram själv. Och igår natt så fick jag t.o.m åka ner o vända själv och så plockade jag upp honom på vägen tillbaka.

Liten förklaring till hur det går till på en rangerbangård:
Tågen kommer in till nåt som kallas för infartsgruppen och där kopplas alla vagnar av och man ser till att de inte rullar iväg (och det kan verkligen behövas för bangården i Hallsberg lutar väldigt mycket...). Sen går man och synar vagnarna och ser så att allt ser ok ut. När det är gjort så backar man dem med ett lok över en vall. Innan vallen står det en sk. avhängare som hänger av kopplena på de vagnar som inte ska sitta ihop längre. Sen sitter det folk uppe i ett torn och övervakar och lägger växlar så att rätt vagn/ar hamnar på rätt spår. Kanske skulle säga det att när man rangerar så bildar man nya tåg. Man slår alltså isär gamla tågsätt och bildar nya.
När tågsättet sedan är färdigt så går det folk och kopplar ihop alla vagnar och gör bromsprov på dem. Sedan är det bara för lokföraren att komma dit och koppla på loket, göra ett till bromsprov och åka iväg.
Vissa av tågsätten dras ju som sagt ner lite längre ned på bangården för att loken ska komma på från rätt håll så att de kan gå söderut.

Ojoj, det här blev mer krångligt än vad det är. Om det är nån som har nån fråga så ställ dem i kommentarerna så ska jag försöka svara på dem i ett senare blogginlägg eller så svarar jag på dem personligen. :)

Här ser ni en bild av rangerbangården uppifrån. Ska försöka ta lite kort imorgon.

Kommentarer

  • Rebecka säger:

    Ha ha, jag fattade allting! :)
    Puss!

    2006-11-30 | 22:55:05
    Bloggadress: http://rebecka.blogg.se
  • Nyfikna Caroline säger:

    Jag vill veta hur det ser ut INNE i ett lok. Hemma-hos-reportage, tack! :-)

    2006-12-02 | 18:53:14
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Chris säger:

    Korrekt. Dock kanske jag får jobb på Älmhults bangård, inte lika stor som Hrgb. =)

    2008-01-16 | 21:54:11
    Bloggadress: http://sphereofvibration.eu

Kommentera inlägget här: