Marias tågblogg

Jobbar som lokförare vid SJ i Eskilstuna.

Norrköping--->Nässjö ikväll

Kategori: Tåg

Ikväll runt 19 är det av till Nässjö igen, via Norrköping. Vi åker 18.45 från Hallsberg och är framme i Nässjö på natten nån gång och sen sover vi i Nässjö. Sen bär det av hemåt igen på morgonen vid 6-7 och framme i Hallsberg 14.15. Blir en ganska lång tur. Ska försöka ta med mig kameran och fota så ni kan få se hur det ser ut inifrån förarhytten både på natten och på dagen. Får se om det dyker upp några sådana bilder imorgon. :)

Som ni kommer märka så är det ganska komplicerat att köra tåg, med en massa regler, signaler och tavlor som man måste kunna. Har fått en hel del kommentarer som tex:
- "Ska det vara så svårt att köra tåg, ni har ju en räls att följa, ni kan ju inte gärna köra fel" 
- "Det är väl bara att gasa och bromsa när man kör tåg, ska det behöva ta 55 veckor för att lära sig det"

Men, det är INTE bara att gasa och bromsa och följa rälsen....:) Det kommer ni att märka.

För er som är lite mer intresserade ska jag försöka förklara ännu en signalbild. Igår pratade jag om "kör, vänta kör" som är en väldigt vanlig signalbild och som man helst vill se hela tiden så man kommer fram fort...Men ibland får man den här signalbilden: "kör, vänta stopp" och då gäller det att börja bromsa antingen direkt eller vid orienteringstavlan (se längre ner) som ibland finns före vissa signaler som saknar en fristående försignal (kommer en annan dag). När man är vid signalen och det INTE finns någon orienteringstavla (eller tilläggstavla som det står ett annat meterantal på) så har man 1000 meter kvar till signalen som visar stopp. Och det är vad som behövs för att bromsa ett tåg. Helst ska man bromsa innan signalen också, för det kan behövas en längre sträcka att bromsa ett tåg än 1000 meter. Sen har vi ju nåt som kallas för ATC- Automatic Train Control inom järnvägen. Det tänker jag ta upp närmare någon annan dag, men i ATC:n kan man få upp en varning om att man har vänta stopp mycket tidigare än man ser signalen.

kör vänta stopp
"Kör, vänta stopp"
Orienteringstavla h-signal
"Orienteringstavla för huvudsignal"

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Oh så spännande. Meeeer, meeeer!

    2006-11-20 | 18:39:46
    Bloggadress: http://engvall.almblad.se
  • Rebecka säger:

    Hej min kära. Om du (mot all världens förmodan) inte skulle få jobb som lokförare när du går ut, så verkar du ju som gjuten för ett lärarjobb på TCC i Hallsberg. :)

    2006-11-20 | 22:14:40
    Bloggadress: http://rebecka.blogg.se
  • Chris säger:

    Folk underskattar järnvägen så extremt. Lokförare tjänar mycket och jobbet är därefter.

    Kan tro att inbromsning är det svåraste, iaf när det gäller resandetåg.

    2008-01-16 | 22:02:44
    Bloggadress: http://sphereofvibration.eu

Kommentera inlägget här: